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Biography

  • 上島 弘祥代表 / インダストリアルデザイナー

    1979年生まれ。多摩美術大学プロダクトデザイン専攻卒業後、国内の大手家電メーカーのインハウスデザイナーを経て、ドイツへ渡り、現地デザインスタジオで大手グローバル企業のアイデンティティ 開発やプロダクトデザイン開発に従事。2015年に帰国し、東京にTIDSを設立。

    ドイツのデザインの現場に身を置いた中で、企業のアイデンティティの研鑽と社会の結びつきに視座を見出し、自身のクリエイションへ展開。大手グローバル企業のプロダクトデザインから、アイデンティティ開発、国内外のエキシビジョンブースのクリエイティブディレクション、商用空間のインスタレーション、産業機器のデモンストレーションユニットまで、人の生活に関わるあらゆる産業の領域を対象にクリエイティビティを提供している。

    多摩美術大学非常勤講師、愛知県立芸術大学非常勤講師。

  • Kosho UeshimaIndustrial designer

    Born in 1979. After graduating from Tama Art University with a degree in product design, worked as an in-house designer for a major Japanese consumer electronics manufacturer before moving to Germany, where worked at a local design studio on identity development and product design development for a major global company.

    While working in the design field in Germany, found his perspective on the connection between corporate identity development and society, and developed it into his own creations. From product design for major global companies, identity development, creative direction for domestic and international exhibition booths, installations for commercial spaces, and demonstration units for industrial equipment, he has been involved in all areas of industry related to human life and creativity.

    Part-time lecturer at Tama Art University and Aichi University of the Arts.

Point of view

  • 私は国内の大手インハウスデザイナーを経て、ドイツに渡り、現地のデザインスタジオで経験を積みました。
    日本とドイツ、どちらもカメラや自動車、家電製品などの工業製品を作って世界に発信している工業大国に身を置いて感じたことは、日本では、毎年のように機能やスペックが変わる製品が生み出され、次の年には消えていき、一方のドイツでは製品に目をむけると、写真を撮る、人を乗せて移動する、衣類を洗うといったように、どれも日本のそれらと同じ機能や目的を持ったプロダクトでありながら、世界の中で誰もが知るアイコンとなるようなプロダクトを世の中に送り出しています。良いカメラ、良い車、良い洗濯機といえばすぐに浮かんでくるような、そんな製品を生み出せるその力は何だろうかと、ドイツ国内でプロダクトデザイナーとして従事する時間の中で考え続けました。

    様々な大手クライアントのブランディング開発や製品開発に関わる中、ドイツという国のモノづくりには、アイデンティティの研鑽を核に据えた考え方があるように思えてきました。
    彼らは、企業体としての自分たちが何者であるか、何を起源として生まれ、その課程の中で今何をすべきか、自分たちの独自性や専門性を定め、時代に合わせて磨き続けています。そしてそのアイデンティティは、製品を通じてアイコニックな表現として顕在化されることで社会や人とコミュニケーションを取り、磨き上げられた専門性ゆえに、人々は信頼や期待を抱き、より良い物として手に取りたいと思うのではないかと思えたのです。

    プロダクトデザインは、作り手の目に見えないアイデンティティを顕在化して、社会に伝えることのできる職能だと考えています。
    デザイナーの手法や個性の表現ではなく、産業そのものの価値を社会に届ける媒体に徹し、その伝わる純度を高めるための役割を全うしたいという想いをTIDS (=THE INDUSTRIAL DESIGN STUDIO) という名前に込めて、このスタジオをスタートさせました。

  • After working for a major in-house designer in Japan, I moved to Germany to gain experience at a local design studio.

    In Japan and Germany, both of which are industrial powerhouses that make and distribute industrial products such as cameras, automobiles, and home appliances to the world, I felt that in Japan, products with different functions and specifications are created every year and disappear the next year, On the other hand, if we look at German products, we find that they all have the same functions and purposes as Japanese products, such as taking pictures, transporting people, washing clothes, etc., yet they have become icons that are known by everyone in the world. During the time I spent working as a product designer in Germany, I kept thinking about the power of such products, which immediately come to mind when one thinks of a good camera, a good car, or a good washing machine.

    As I have been involved in branding development and product development for various major clients, I have come to believe that the country of Germany has a core concept of identity refinement in its manufacturing.
    They define who they are as a corporate entity, what their origins are, what they were born from, and what they should do now in their course, their uniqueness and expertise, and continue to refine them in accordance with the times. And that identity communicates with society and people by being manifested as iconic expressions through their products, and because of their refined expertise, people have trust and expectations and want to take them in their hands as better things.

    Product design is a profession that can manifest the invisible identity of the creator and communicate it to society. I started this studio with the name TIDS (=THE INDUSTRIAL DESIGN STUDIO) in the hope of fulfilling our role to enhance the purity of the value of the industry itself as a medium to deliver it to society, rather than as an expression of the designer's methods or personality.

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